sobota, 25 maja 2013

Drugie Oblicze


 The Place Beyond the Pines "
  • Gatunek: Dramat, Kryminał
  • Produkcja: USA
  • Reżyseria: Derek Cianfrance
  • Scenariusz: Derek Cianfrance, Ben Coccio
  • Zdjęcia: Sean Bobbitt
  • Muzyka: Mike Patton
  • Czas trwania: 140 minut


  • Obsada: Ryan Gosling, Bradley Cooper, Eva Mendes, Bruce Greenwood, Ray Liotta, Mahershala Ali, Rose Byrne, Dane DeHaan, Emory Cohen

  • W DWÓCH SŁOWACH: Motocyklowy kaskader Luke, przypadkowo spotyka swoją dawną dziewczynę i dowiaduje się, że ma rocznego syna. Chcąc poprawić ich sytuację i stanąć na nogi zaczyna napadać na banki. Podczas jednego z rabunków, ścigany przez młodego policjanta dochodzi do zdarzenia, które wpłynie na życie ich obu. 


  • Kuba (de) Mówi :
Maj pod względem filmowym, na który tak strasznie czekałem faktycznie trzyma poziom, a to dlatego, że trzeci tydzień z rzędu piątkowy film wchodzi do pierwszej dziesiątki mojego TOP'u 2013. Tym razem jest to "Drugie Oblicze" usytuowane na piątym miejscu, które przez tydzień zajmował "Wielki Gatsby". Nie będę jednak porównywał tych obrazów, bo są to dwie kompletnie różne bajki. Skupmy się zatem na tym, co widziałem wczoraj. Derek Cianfrance po raz drugi obsadza Ryana Goslinga w głównej roli swojego filmu. Po bardzo dobrym "Blue Valentine" przyszedł czas na film, który mnie osobiście podobał się bardziej. Od razu zaznaczam, że jest to moje odczucie i z pewnością pojawi się wiele innych (szczególnie damskich) głosów. Odczucie to spowodowane jest klimatem i stylem tego filmu. Stylem, który po prostu uwielbiam. Jest to opowieść wielopokoleniowa, skomplikowana, na pozór przewidywalna, a w istocie zaskakująco poruszająca. Opowieść o błędach i konsekwencjach, które z nich wynikają. Opowieść, o tym jak jedna (często przypadkowa) decyzja może zdefiniować nasze życie. A to wszystko osadzone w ponurym i deszczowym miasteczku 'za sosnami', gdzieś w stanie Nowy Jork. 

Bardzo możliwe, że oglądając ten film, tak samo jak ja i parę innych osób, z którymi rozmawiałem poczujecie, że to nie to czego się spodziewaliście. Bo faktycznie, zwiastun nie zdradza więcej, niż 40% tego, jak będzie wyglądał ten film i według mnie jest to świetny zabieg. Przez pierwsze pół godziny wszystko rozkręca się w miarę spokojnie (świetny popis kaskaderów w pierwszej scenie), w coraz to szybszym i ciekawszym tempie, a po chwili nie chcesz dowiedzieć się ile czasu pozostało do końca. Jest kilka momentów, w których każdy widz powinien zadać sobie ważne pytania... Co ja zrobiłbym na jego miejscu? Co nazywamy bohaterstwem, a na co nie zwracamy uwagi? Czy istnieją jeszcze ludzie honorowi, walczący o prawdę mimo wielu przeciwności? Jak ważny jest przykład przekazywany młodym pokoleniom? Za czym w życiu pędzimy, nie zwracając uwagi na to, co najważniejsze? Trochę za dużo jest w tym filmie właśnie tych problemów, które reżyser pragnął skleić w całość. W 140 minut nie można zmieścić aż tylu wątków, jednak te najważniejsze zostały ukazane najlepiej jak mogły. Cianfrance tak dobrze pokierował Goslingiem i Cooperem, że nie wiem nawet, który podobał mi się bardziej. Większe pole do popisu miał tu ten drugi, jednak trzeba przyznać, że wychodząc z kina bardziej zapamiętuje się Goslinga, ale to nie tylko dzięki jego grze aktorskiej. Na wielu plakatach promujących ten film można przeczytać cytat portalu filmowego: "Mocniejszy niż Drive". Niestety nie mogę zgodzić się z tym stwierdzeniem, bo jeśli chodzi o tę moc i 'męskość' filmu to "Drive" wybija się tu dość wyraźnie. "Drugie Oblicze" ma za to swój niesamowity (nie)spokojny klimat, który miejscami buduje całkiem dobre napięcie. Powiem Wam szczerze, że długo wahałem się, czy przy ocenie poniżej nie powinno pojawić się 5.0, jednak pierwsze wrażenie zwyciężyło, a poza tym te liczby nie są aż takie ważne. Najważniejsze dla mnie jest to, że przez ponad dwie godziny oglądałem fantastycznie przedstawioną i poruszającą historię, którą polecam każdemu. Po prostu warto zobaczyć ! 


FILM : 
  • Porusza, stawia pytania i nie daje o sobie zapomnieć.
  • Jest wciągającą historią ze świetnym klimatem. 
  • Można z niego wynieść coś cennego.
OCENA: 4.5 /6




K:tM - Enjoy the Movie !